پروپوزال پایان نامه یعنی چه؟
نوشته شده توسط : edex

 لغت پروپوزال از کلمه انگلیسی proposal برگرفته و در فارسی رایج شده است به معنای پیشنهاد و درخواست است.

 این واژه در بین دانشجویان فوق لیسانس و دکترا، زیاد  شنیده می شود. درگیری فکری در اواخر تحصیل بیشتر این افراد نوشتن پروپوزال خوب و متناسب با رشته تحصیلی خود است. قبل از نگارش پایان نامه در ترم اخر تحصیل اولین کار تنظیم برگه پروپوزال است که توسط شما به کمک استاد راهنما و مشاوری که برای کار تحقیقاتی یا همان پایان نامه خود تعیین نموده اید صورت می گیرد. در واقع فرم پروپوزال یک پیش نویس برای آمادگی شما جهت کار تحقیقاتی که انتخاب نموده اید که در آن به ضرورت و اهمیت و راه و روش هایی که پایان نامه خود را می خواهید پیش ببرید و نتیجه تقریبی که از موضوع مورد طرح می خواهید داشته باشید اشاره دارد.

 

 

بنابراین می توان گفت پروپوزال پیش نویسی از پایان نامه و نقشه راه شماست. گزارش کاملی از برنامه ی پژوهشی که شما در پیش خواهید داشت و توصیف ترتیبی و منطقی مسیر شما در طول پژوهش می باشد.  پایان نامه در واقع سند و اعتبار پژوهشی هر فرد محسوب می گردد به همین دلیل باید درست منطقی نگارش شده و زمان مناسبی رابرای نوشتن و تحقیق حول آن و تنظیم نقشه راه (پروپوزال نویسی) کنار گذاشته شود. و  باید محیطی را در آن فراهم کرد تا باعث تثبیت سندیت علمی وپژوهشی شما باشد. کما اینکه مقالات و مطالبی که از پایان نامه استخراج خواهد شد به نوعی معرف علم و عمل شما در آینده خواهد بود.

شکل و فرم پروپوزال بنا بر رشته تحصیلی و هدف انتخاب شده ممکن است مقداری تغییر داشته باشد اما قالب و اسکلت بندی آن دربیشتر دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی داخلی و خارجی یکسان است و می توان گفت استاندارد مشخصی برای نگارش پروپوزال وجود ندارد که در اکثر مراکز فرمت های از پیش تعریف شده ای را آماده و در اختیار محقق قرار می دهند. براساس اساس نامه تنظیم هر دانشگاه یا موسسه مقدار صفحات نگارش پروپوزال تفاوت وجود دارد ولی حد استاندارد آن تقریبا در حد 8تا 10برگه می باشد. زیاد و یا کم بودن متن پروپوزال اشتباه است کم بودن به معنی بی محتوایی و کم بودن اطلاعات شماست و زیاد بودن باعث سردرگمی خواننده می شود.

 بعد از اتمام نگارش پروپوزال این نوشته به کمیته تخصصی و یا افرادی داده می شود که شاید برروی موضوع شما دانش کافی نداشته باشند اگر این چنین است بهتر می باشد کمی در مورد مقدمه اجرای طرح تحقیقاتی خود به زبان ساده  در آن توضیح دهید تا به دلیل عدم بی اطلاعاتی با طرح شما مخالفت نگردد.

 

منبع: پروپوزال پایان نامه یعنی چه؟




:: برچسب‌ها: پروپوزال پایان نامه یعنی چه , پروپوزال , پایان نامه , نگارش پروپوزال ,
:: بازدید از این مطلب : 207
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 30 فروردين 1395 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: